Na aanleiding van m`n hit die ik vandaag heb gekregen en de reactie van westinghouse open ik dit topic.
Ik zag op dat biljet een stipje staan boven de seriecode.
Dus het leek mij wel leuk om te weten wie en waar iedereen z`n markeringen zet op het biljet. Misschien is het ook leuk om een biljet van internet af te halen en dan met photoshop of paint er een stipje ofzo of een rondje erop te zetten waar jij je markeringen zet.
Zelf zet ik geen markeringen misschien ga ik dat ooit nog eens doen.
EDIT: Topic-titel aangepast, dekt nu meer de lading -- Venga
Op de biljetten die niet van mij zijn zet ik in potlood een stipje in de rechterbovenhoek van de achterkant van het biljet.
Zo voer ik niet twee, drie keer dezelfde biljetten in.
Ik doe het dus zeer klein. Hij mag niet (te zeer) opvallen. Dus de kans dat het uit het verkeer wordt gehaald. Alle 5 Eurobiljetten krijgen een kleine stip. Dit doe ik niet zo zeer voor andere mensen, dat ze weten dat ze een hit krijgen met mij, maar als een winkelier het biljet niet kwijt raakt, voordat ik weer terug kom, dat ik dan dat biljet niet terug hoef.
Bij een winkelier geef ik 32 biljetten voor de volgende dag. Die krijgen een stip, maar de rest dus niets. De kans dat ik het weer terug krijg is ontzettend klein. Biljetten vanaf 50 Euro krijgen geen enkele markering.
Ik was eerst van plan om een klein puntje van een biljet af te knippen, maar vergroot daardoor niet echt de overlevingskans van een biljet. Nooit gedaan, gelukkig maar, want anders kreeg ik waarschijnlijk nooit een hit.
Ik ben erg tegen het markeren van een biljet. Het haalt ten eerste de verzamelaarswaarde van het biljet helemaal weg (ook al is ie nog zo mooi). Ten tweede wordt hij er erg lelijk van (vindt ik).
Ik zal ook nooit een duidelijk gemarkeerd biljet hier gaan invoeren (ook al verkleind dit mijn kans op een hit).
Hoe denken jullie hierover? Voeren jullie ook biljetten in welke duidelijk gemarkeerd zijn (en dus vaak resulteren in een 'geforceerde hit')?
Ikzelf doe ook niet aan markeren van biljetten. Meer om het feit dat ik meestal geen grote aantallen invoer.
Ik kan me wel indenken dat zo'n invoerders als Ans en Bhoeyb er tekens op zetten om het dubbele invoeren tegen te gaan.
Dat kun je simpel verhelpen, als je grote hoeveelheden biljetten invoerd dan, door stapels te maken. Een of meerdere stapels met de biljetten die nog ingevoerd zullen worden en een of meerdere stapels met de biljetten die al ingevoerd zijn. Als een biljet al eerder is ingevoerd en je voert het opnieuw in dan geeft het systeem dat heus wel aan. Je kunt ook door je eigen biljetten te bekijken nagaan of je een biljet al hebt ingevoerd.
Ik zet links bovenaan aan de voorkant met potlood een klein stipje, gewoon voor mijn eigen gemak. Ik denk ook niet dat er aan een briefje van 5 veel verzamelwaarde wordt toegekend.
Biljetten met een duidelijk tekentje erop voer ik natuurlijk in, alleen tot op heden waren dat geen hits... (al mijn hits zijn met ongemarkeerde biljetten).
Mijn eerste hit (in ieder geval 1 van mijn eerste) was zo overduidelijk, want er stond iets van het EBT er op. Ik markeer mijn biljetten, dus niet zodat mensen van te voren al weten dat ze een hit krijgen. Ik doe het alleen, omdat ik het biljet dan niet een tweede keer hoef in te voeren. Verder probleem is dat ik geen water vaste pen gebruik. Dus bij regen lekt het een beetje over het biljet heen. Trouwens het engelse deel van het forum heeft al een thread met de titel: To mark or not to mark?
Ik markeer zelf geen biljetten (getuige mijn signatuur), al weet ik dat ans en
BaliBennie het ook doen. Bij mijn laatste hit met ans zag ik een klein stipje in
de O van het woord EURO dat voelbaar is.
BaliBennie heeft sommige biljetten gemarkeerd boven het serienummer
(gezien op de meeting in Oosterhout), maar ook sommigen met een stipje in
de bovenste ster van de cirkel sterren op de achterkant, boven het linker-
onderste serienummer.
Of all the words of mice and men, the saddest are 'It might have been.' - Kurt Vonnegut
Elmo wrote:Ik markeer zelf geen biljetten (getuige mijn signatuur), al weet ik dat ans en
BaliBennie het ook doen. Bij mijn laatste hit met ans zag ik een klein stipje in
de O van het woord EURO dat voelbaar is.
BaliBennie heeft sommige biljetten gemarkeerd boven het serienummer
(gezien op de meeting in Oosterhout), maar ook sommigen met een stipje in
de bovenste ster van de cirkel sterren op de achterkant, boven het linker-
onderste serienummer.
Van BaliBennie heb ik het vandaag gemerkt want ik kreeg een biljet met een stipje boven de laatste cijfer van de seriecode
asmo_26 wrote:Dat kun je simpel verhelpen, als je grote hoeveelheden biljetten invoerd dan, door stapels te maken. Een of meerdere stapels met de biljetten die nog ingevoerd zullen worden en een of meerdere stapels met de biljetten die al ingevoerd zijn.
asmo26
Dit klopt, maar als je op een dag bv 500 biljetten invoert van je werk, en bijvoorbeeld 3 dagen erna weer alle biljetten van je werk invoert en je kunt dan al tijdens het koppen (goedleggen van de biljetten) zien aan een tekentje op het biljet of je het biljet al hebt ingevoerd dan kan dat toch de nodige tijd schelen.
Rufes wrote:Ik zie ook vaak cijfers op de biljetten staan.... daar heb ik er een stuk of 10 van gehad...
Je kan zo veel op een biljet tegen komen.
Zoals ook al vaker behandeld is, is een telefoonnummer of adres.
Heb ook wel eens gezien dat ze een biljet als kladblaadje hebben gebruikt bij het uitrekenen van iets.
Ook nummers is iets wat ik toch redelijk vaak tegen kom.
Dat is het leuke van het tracken: Je weet nooit of je biljet al ingevoerd is, en bij een beschreven biljet gaat bij menig EuroBillTracker het hartje al iets sneller kloppen. Al is het dan wel vaak een teleurstelling maar toch...