Metro 10 augustus 2005 Column Peijs en poen
WEER EEN DUISIE WEGGEPAFT
Een heitje voor een karweitje. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je voor een dubbeltje geboren bent, wordt je nooit een kwartje. Op de markt is je gulden een daalder waard. Zo plat als een dubbeltje. Elk dubbeltje twee keer omdraaien.
Het kwartje is gevallen. De gulden middenweg. Geen stuiver waard. De centen bijten hem. Er geen rooie cent voor over hebben. Hij keert een dubbeltje drie maal om maar gooit een gulden weg. Potverdriedubbeltjes. Alle spreekwoorden over centen,stuivers,dubbeltjes,kwartjes,guldens daalders en rijksdaalders gebruiken we nog steeds. Over de Euro is er niet een. Nog erger is dat de euromunten geen naam hebben. 1 eurostuk,2 euromunt,vijfeurobiljet,het lijkt nergens op. Nu euro/architect Wim Duisenberg niet meer onder ons is(niet dat het een vroege dood betekende,maar de man rookte volgens berichten vier pakjes sigaretten per dag!),moeten we hem, is mijn mening,eren met een naam van een biljet. Vanaf nu noemen we bij gebrek van een duizend eurobiljet het tien eurobiljet (dat is tenminste duizend eurocenten)daarom een Duisie. hebben we gelijk ook een spreekwoord in goed msn/Nederlands> Weer een Duisie weggepaft. Is letterlijk je geld gaat in rook op.
Tot zover de heer Peijs in de metro van 10 augustus. Beste EBTers hier is een schone taak voor ons weggelegd>>>>
Benoem de eurobiljetten en maak het bekend, wie weet kunnen we hier onsterfelijke roem mee vergaren>
Ik stel voor
5 euro een grijze
10 euro DUISIE
20 euro blauwtje
50 euro kanariepietje
100 euro een geeltje(was vroeger 25 gulden,dacht ik )
200 euro een hoop geld
500 euro pink panter
je ziet dat ik er wat gekkigheid mee maak, ik wil jullie vragen er ook eens serieus over na te denken.
Bijnamen voor euromunten en -biljetten
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
-
- Euro-Master
-
- Euro-Master
Inderdaad is het topic niet origineel, maar wel ACTUEEL,
Er is de afgelopen twee jaar geen woord meer over gezegd,als ik de data van het originele topic bekijk, daarom wil ik even de discussie aanslingeren, met hopelijk deze keer wel een resultaat dat klinkt als een klok, en daarnaast natuurlijk een impuls geven aan het bekend maken van EBT.
Een nieuw topic starten is niet nodig als een ouder topic over hetzelfde onderwerp 'aanslingerbaar' is.
-- Venga
Er is de afgelopen twee jaar geen woord meer over gezegd,als ik de data van het originele topic bekijk, daarom wil ik even de discussie aanslingeren, met hopelijk deze keer wel een resultaat dat klinkt als een klok, en daarnaast natuurlijk een impuls geven aan het bekend maken van EBT.
Een nieuw topic starten is niet nodig als een ouder topic over hetzelfde onderwerp 'aanslingerbaar' is.