170.000 euro boete
Moderators: Fons, Crazy Bob, eddydevries
als vrachtwagenchauffeur zit ik dagelijks enkele honderden km op de baan, en zie serieus wat overtredingen begaan. met de vrachtwagen heb ik de laatste 5 jaar 1 boete gehad (500€) en met mijn wagen heb ik ooit eens een parkeerboete gehad.
3 jaar geleden heb ik dan iets voor gehad en was prompt een maand mijn rijbewijs kwijt en heb 5000€ boete moeten betalen. die 5000€ deed pijn, maar als vrachtwagenchauffeur een maand je rijbewijs kwijt zijn is gewoon niet te doen (lag wel aan de advocaat).
ik vind niet dat de boetes gelinkt moeten worden aan het inkomen, maar dat de boetes moeten vermenigvuldigt worden met het aantal keren dat die persoon ervoor gepakt is, én dat bij snelheidsovertredingen en andere zwaar overtredingen, een vast aantal dagen, weken het rijbewijs ingehouden moet worden vermenigvuldigt met het aantal keren dat die persoon ervoor gepakt is.
nu verhofstadt veel geld nodig heeft zijn we geen 5 minuten meer gerust op de baan. en dat het werkelijk om geld gaat, bewijst die 500€ die mijn baas betaald heeft voor een te hoge container. na mij gegijzeld te hebben tot mijn baas het geld gebracht had, mocht ik gewoon doorrijden, met dezelfde container
3 jaar geleden heb ik dan iets voor gehad en was prompt een maand mijn rijbewijs kwijt en heb 5000€ boete moeten betalen. die 5000€ deed pijn, maar als vrachtwagenchauffeur een maand je rijbewijs kwijt zijn is gewoon niet te doen (lag wel aan de advocaat).
ik vind niet dat de boetes gelinkt moeten worden aan het inkomen, maar dat de boetes moeten vermenigvuldigt worden met het aantal keren dat die persoon ervoor gepakt is, én dat bij snelheidsovertredingen en andere zwaar overtredingen, een vast aantal dagen, weken het rijbewijs ingehouden moet worden vermenigvuldigt met het aantal keren dat die persoon ervoor gepakt is.
nu verhofstadt veel geld nodig heeft zijn we geen 5 minuten meer gerust op de baan. en dat het werkelijk om geld gaat, bewijst die 500€ die mijn baas betaald heeft voor een te hoge container. na mij gegijzeld te hebben tot mijn baas het geld gebracht had, mocht ik gewoon doorrijden, met dezelfde container

- groentje
- Euro-Master
Mijn laatste overtreding was een kapot licht op mijn fiets, nu enkele jaren geleden
. Tja, ik heb nog geen rijbewijs...
Mijn vader is zelfstandige vaste plantenkweker, en hij is minstens een keer per week op weg met de vrachtwagen. En inderdaad, onze weginrichting is niet ideaal, zoals er ook bepaalde regels zijn, waar ik ook niets van moet weten (90 of 70 km/u voor auto's, tgo 50 km/u voor vrachtwagens).
Toch, zie ik niet in, hoe dat op zich een argument kan zijn om tegen inkomensafhankelijke boetes te zijn. Ook dergelijke boetes kunnen verschillen naargelang het aantal overtredingen.
Maar ik denk wel, dat je dat maar kan doen, als je eerst het verkeersreglement eens hebt uitgekuist.

Mijn vader is zelfstandige vaste plantenkweker, en hij is minstens een keer per week op weg met de vrachtwagen. En inderdaad, onze weginrichting is niet ideaal, zoals er ook bepaalde regels zijn, waar ik ook niets van moet weten (90 of 70 km/u voor auto's, tgo 50 km/u voor vrachtwagens).
Toch, zie ik niet in, hoe dat op zich een argument kan zijn om tegen inkomensafhankelijke boetes te zijn. Ook dergelijke boetes kunnen verschillen naargelang het aantal overtredingen.
Maar ik denk wel, dat je dat maar kan doen, als je eerst het verkeersreglement eens hebt uitgekuist.
-
- Euro-Master in Training
De regels zijn idd veel beter gekend bij een beroeps chauffeur dan bij een "zondagsrijder", maar ik kan je enkele voorbeelden geven van waar dit bijna onmogelijk is:groentje wrote:@ rufus50
Dat valt goed mee, hoewel het altijd beter kan, met onze infrastructuur, natuurlijk.
Bovendien, van iemand die beroepsmatig veel op de baan is, mag toch worden verwacht, dat hij de regels nog beter kent, dan iemand die alleen op zondag zijn wagen van stal haalt? Het ene compenseert het andere, denk ik.
3,5 of 7,5 ton voor vrachtwagens: ok, meestal voor de rust van de bewoners geplaatst, maar soms breekt "nood, wet". Ik bedoel: soms kan je niet anders dan erdoor rijden.
Ik reed eens op een weg waar geen plakkaat staat met vrachtwagen met aanhangwagen, ik kom op een bepaald moment een plakkaat 7,5 ton tegen alhoewel er bij het vorig kruispunt niks stond. Ik moet me dus wettelijk gezien draaien en trg keren want dit plakkaat kan ik niet voorbijrijden normaal gezien, maar hoe draai je u in een straat van 2 vakken met een sleep van 18 meter en waar er geen zijbaan is???
Inhaalverbod voor vrachtwagens: ok: akkoord, maar het is niet duidelijk gezegt wat regen is. Opvliegend water van andere weggebruikers, is dat ook onder regen gecatalogeerd? En op een antwerpse of brusselse ring kan men zich in de iets drukkere momenten nooit aan dat verbod houden. Anders staan we binnen de kortste keren allen stil (een 44 ton geladen truck trekt bv. traag op he!)
enz, enz.
Maja we maken er het beste van he.
-
Nog eens over trucks: sorry zenne...dave1980 wrote: Niemand is verplicht om foutief te parkeren.
ik rijdt met een camion met brandstoffen: als ik los in een stad moet ik me op het voetpad zetten om de trams en de wagens en bussen niet te hinderen. Trams en bussen (passeren vrij frequent in Brussel) geven direct een boete als ze gehindert worden.
Met brandstoffen heb je een beperkte lengte van losslang en kun je dus bv. niet een straat verder parkeren.
Als ik dan bv. buiten de stad ben en ik parkeer op straat, dan moet er maar eens een oudje voorbijkomen die de slang niet ziet, of een kind met een fiets. Als deze dan vallen over de slang smoor ik trg de sigaar. Op een baan met 1 rijvak + voetpad: hier sta ik op het voetpad om de wagens niet te hinderen... Sta ik er niet op, dan steken de wagens rechts op het voetpad voorbij en rijden ze over de slang. Dit is "moordend" voor mijn slang en pompinstallatie.
Dus alles heeft voor en nadelen. Elke situatie is anders en meot anders bekeken worden. Dit zijn nu enkele "uitzonderlijke" situaties waar ge een overtreding begaat om "veiligheids- of mobiliteitsredenen". Al eens in Brussel een straat geblokkeerd? Dat is om schrik te krijgen om dan nog buiten te komen...

-
Een CB is hiervoor ook nog vrij goed: men verwittigd mekaar indien er ergens controles zijn, maar dat is bijna niet mogelijk in een wagen he".Mardy wrote:Ik vind het al erg genoeg dat ik sinds 1 januari 2004 m'n radardetector niet meer mag gebruiken, op straffe van 250 Euro boete en in beslagname van het apparaat.
Martin
-
@ Valkske:
Bij ons in de ADR zijn de boetes ook erg geworden:
Een domme komma (zonder betekenis) vergeten op een document geeft recht op een boete van 500€. Dit gaan ze nu wel verlagen, maar andere overtredingen van de ADR gaan duurder worden.
ADR-chauffeurs beginnen hun werk op te geven omdat het niet meer betaalbaar is. We hebben zoveel controle dat je wekelijks (op ons traject toch) eens langs de kant staat. Als ze niks vinden zeggen ze dat de truck te vuil is en dat dat vuil petroleumprodukten kan bevatten die bij regen de wegen zouden kunnen bevuilen en dat kost...jawel: 500€
VAlkske: als ge met ADR rijdt en je komt Van durmen of premeruer tegen, dan weet je wel wat ik bedoel...
Bij ons in de ADR zijn de boetes ook erg geworden:
Een domme komma (zonder betekenis) vergeten op een document geeft recht op een boete van 500€. Dit gaan ze nu wel verlagen, maar andere overtredingen van de ADR gaan duurder worden.
ADR-chauffeurs beginnen hun werk op te geven omdat het niet meer betaalbaar is. We hebben zoveel controle dat je wekelijks (op ons traject toch) eens langs de kant staat. Als ze niks vinden zeggen ze dat de truck te vuil is en dat dat vuil petroleumprodukten kan bevatten die bij regen de wegen zouden kunnen bevuilen en dat kost...jawel: 500€
VAlkske: als ge met ADR rijdt en je komt Van durmen of premeruer tegen, dan weet je wel wat ik bedoel...
ik rijd inderdaad met adr, vroeger gassen en vloeistoffen, nu enkel colli, het is inderdaad niet meer te doen, onlangs zijn er 4 wagens van ons tegengehouden (tegelijkertijd
) en dat heeft mijn baas 3 x 2500€ en 1 x 1750€ gekost (een haventractie brengt ongeveer 100€ op). allemaal voor dingen, waar de firma, waar die containers geladen worden, al verschillende keren door onze firma voor verwittigd was. 2 van die containers hebben ze zelfs teruggestuurd onder begeleiding omdat die heel erg slecht geladen waren, toch verliest die firma zijn vergunning niet
. en dan komt er in de krant .... de onverantwoorde vrachtwagenchauffeur
ik doe enkel nog de haven, dus kom ik raar of zelden boven de 200km per dag, maar ik kom ongeveer evenveel flikken tegenwoordig tegen. en zolang er geld op tafel komt mag je doorrijden, de meeste proberen ook nog geld vast te krijgen zonder pv's op te stellen. maar dat krijgen ze echt niet van mij.
maar dat is eigenlijk niet te vergelijken met boetes voor snelheidsduivels enz. die mogen voor mijn part in België hoger. in nederland slagen ze gewoon je auto aan en persen ze, als je boven een bepaalde snelheid gaat. (daar gaat die porshe, bentley, jaguar of ferrari)

ik doe enkel nog de haven, dus kom ik raar of zelden boven de 200km per dag, maar ik kom ongeveer evenveel flikken tegenwoordig tegen. en zolang er geld op tafel komt mag je doorrijden, de meeste proberen ook nog geld vast te krijgen zonder pv's op te stellen. maar dat krijgen ze echt niet van mij.
maar dat is eigenlijk niet te vergelijken met boetes voor snelheidsduivels enz. die mogen voor mijn part in België hoger. in nederland slagen ze gewoon je auto aan en persen ze, als je boven een bepaalde snelheid gaat. (daar gaat die porshe, bentley, jaguar of ferrari)
-
Idd, ik zit ook in de haven van Gent en Brussel en tvalt me op dat er in Gent veel meer controle is, dan Brussel, maar zoals je zegt: wekelijks staat er zeker 1 van ons mannen langs de kant en als ze iets vinden...... Amaai zenne.
Mij verwondert het niet dat er geen ADR-trukkers meer te vinden zijn (of toch moeilijk).
Ma kom, dees is effe off-topic.
Om trg bij het onderwerp van geld inbrengen te komen: Dat al die flikken hun verworven eurobiljetten ook maar eens ingeven en der bijzetten: biljetje van een chauffeur dat ik weer al eens goed liggen gehad heb.
(BTW, Valckske: De maximum boete die ze u kunnen opleggen voor ADR is toch 100000BEF he? 2500€)
Mij verwondert het niet dat er geen ADR-trukkers meer te vinden zijn (of toch moeilijk).
Ma kom, dees is effe off-topic.
Om trg bij het onderwerp van geld inbrengen te komen: Dat al die flikken hun verworven eurobiljetten ook maar eens ingeven en der bijzetten: biljetje van een chauffeur dat ik weer al eens goed liggen gehad heb.
(BTW, Valckske: De maximum boete die ze u kunnen opleggen voor ADR is toch 100000BEF he? 2500€)
dat waren 4 chauffeurs, en ja 3 er van hebben er een max boete gekregen. toen ik mijn boete van 500 kreeg heb ik het aan de flikken gevraagd of ik hun biljetten mocht opschrijven van die dag maar niks hoor.
laten we het hier maar bij houden, het gaat wel over boetes, maar straks smijt hnl ons er weer af. vind je ook niet dat die wat te streng is? 

Hé zeg
. Als je het in dit topic gaat hebben over het koken van een lekkere italiaanse pasta of je huisdier die vandaag na een bezoek aan de dierenarts weer in z'n hum is, ja, dan 'smijt' HNL het er wel weer vanaf
.
Wel, het is je in ieder geval gelukt om mij off-topic uit de tent te lokken, dus eigenlijk moet een moderator snel ingrijpen en dit bericht weer wissen, maar dat ben ik dan weer zelf en dan (...) AAAARRRGHHH!

Wel, het is je in ieder geval gelukt om mij off-topic uit de tent te lokken, dus eigenlijk moet een moderator snel ingrijpen en dit bericht weer wissen, maar dat ben ik dan weer zelf en dan (...) AAAARRRGHHH!
HNL wrote:Hé zeg. Als je het in dit topic gaat hebben over het koken van een lekkere italiaanse pasta of je huisdier die vandaag na een bezoek aan de dierenarts weer in z'n hum is, ja, dan 'smijt' HNL het er wel weer vanaf
.