Kolikoista

Kerro mielipiteesi ja ehdotuksesi suomeksi

Moderators: Sleijeri, Luumi

Post Reply
Hanna
Euro-Newbie
Euro-Newbie

Kolikoista

Post by Hanna »

Hei,
täällä tuntuu olevan kaikenlaisia keräilijöitä. Onko jollakin ylimääräisiä eurokolikoita? Kerään niitä itse, ja voisin ostaa niitä nimellisarvolla, jos jollakin on seuraavia:
Luxemburg 2, 5, 10, 20 ja 50 cnt ja 1 ja 2 €
Kreikka 1 ja 2 cnt
Irlanti 1 cnt
Portugali 1 ja 5 cnt ja 1ja 2 €.
Myös harvinaisemmat Monaco, Vatikaani yms. puuttuvat, mutta niitä tuskin kellään on.
laittakaa privat viesti, jos kiinnostaa. :wink:
psych3
Euro-Master
Euro-Master

Post by psych3 »

Älä nyt pahastu mut kuka ääliö alkaa myymään esim. Luxemburgin kolikoita nimellisarvolla ? Itsellä ei noita mitään ole että multa turha kysellä millään arvolla mut sanoinpa vaan...
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

psych3 wrote:Älä nyt pahastu mut kuka ääliö alkaa myymään esim. Luxemburgin kolikoita nimellisarvolla ? Itsellä ei noita mitään ole että multa turha kysellä millään arvolla mut sanoinpa vaan...
Mitä ihmettä näistä enempää pyytämään kun nimellisarvo, kun eivät ole sen arvokkaampia Itse ainakin olen valmis myymään/vaihtamaan.

Monaco, Vatikaani ja San Marino ovat ikävästi kalliimpia rajoittuneen saatavuuden takia... mitkä lie tahot näillä rahastavatkin, haistakoon huilu. :( :evil:
psych3
Euro-Master
Euro-Master

Post by psych3 »

Noh vaihtamisen ymmärrän hyvin jos itsekkin kerää. Mut ei mull olis viitseliäisyyttä alkaa lähetteleen kolikoita toisille. Ehkä oon sitte vaan itsekäs :D
Schaza
Euro-Expert
Euro-Expert

Post by Schaza »

psych3 wrote:Noh vaihtamisen ymmärrän hyvin jos itsekkin kerää. Mut ei mull olis viitseliäisyyttä alkaa lähetteleen kolikoita toisille. Ehkä oon sitte vaan itsekäs :D
Vaihtamalla olen itse kerännyt 99,5% eurokokoelmastani, nimellisellä olen ostanut isompia eriä ulkomailta suoraan. Hyötyyn nähden liikaa säätämistä, jos yksittäisinä alkaisi ostelemaan.

Monta vuotta rahoilla kauppaa tehneenä voin sanoa, että myyjän ominaisuudessa yksittäisten kolikoiden lähettely sadepäivänä on hauskinta mitä housut jalassa voi tehdä... ainakin mikäli...
1. ...sadekuuroihin ei liity salamointia.
2. ...jääkaappi on tyhjä.
3. ...videohyllyn kaikki leffat on katsottu jo kolmesti viimeisen vuoden aikana.
Viperazzi
Euro-Master
Euro-Master

Post by Viperazzi »

Ylimääräiset kolikkoni tällä hetkellä (jos Hanna ottaa muut portugalilaiset):
Portugali: 2 euro 1 euro 50 cent 2x20 cent 10 cent
Italia: 50 cent 20 cent 2x5 cent
Espanja: 2 euro 50 cent (nää nyt on jo kaikilla)
Itävalta: 2x20 cent
Hollanti: 10 cent 5 cent
Ranska: 10 cent 5 cent 2 cent
Saksa: 2 cent 1 cent (hyi hyi, täällä Suomessa nämäkin vaan makaa kun Saksassa on niistä pulaa)

Jos jollain on tarvetta, niin privaa vaan tänne. Itseltäni puuttuu vielä 10 eri kolikkoa, Irlannista ja Luxemburgista eniten.
psych3
Euro-Master
Euro-Master

Post by psych3 »

Vaihdatko suomalaisiinki vai olisko tarkotus saada itselle "voittoa" eli vaihtaa johonki noista kolikoista mitä sulta vielä puuttuu? :)
Viperazzi
Euro-Master
Euro-Master

Post by Viperazzi »

Ihan kuinka vaan... :) Mä en pyri hakemaan rahallista voittoa/tappiota ainakaan kun kolikkoja vaihdetaan, vaan kumpikin maksaa postimaksut ja "toimituskulut" (kirjeen yms. paketoinnin) kun tuolta euroswapper.comista vaihdan jonkun kanssa. Mutta keräyksellistä voittoa pyrin aina saamaan jos vaihdan jonkun ulkomaalaisen kanssa. Voin mä vaihtaa suomalaisiinkin, tietty, kunhan ei tappiolle mene.
Craft
Euro-Master
Euro-Master

Post by Craft »

Tämän ketjun otsikko on "Kolikoista" ja siksi laitan tähän ketjuun yhden kolikkokommentin, vaikka muutoin puhe onkin vähän muusta asiasta täällä.

Lähetin EKP:lle meilin Suomen 2 euron kolikon kuva-aiheesta, jonka sanallinen kuvaus on väärin EKP:n nettisivuilla. Kuvauksessa mainitaan, että kolikossa on lakan marjoja ja kukkia. Näin muuten valitettavasti sanotaan myös suomalaisessa kolikon virallisessa kuvauksessa. Kuvaus on kuitenkin väärä, koska kuvassa on lakan marjoja ja lehtiä. Pyysin EKP:tä korjaamaan virheellisen kuvauksen ja laiton mukaan aineistoa, josta asia näkyy, sekä yhteystiedot Helsingin yliopiston biotieteelliseen tiedekuntaan, jotta voivat tarkistaa asian asiantuntijoiltakin.

No, ehkä tämä on tuulimyllyjä vastaan taistelua, eikä siellä asiaa ruveta korjaamaan. Mutta yritinpä kuitenkin. Kun monet ulkomaalaisetkin ovat pitäneet Suomen 2 euron kolikkoa kauniina, niin saisi siitä olla oikea informaatiokin tarjolla.

Tässä vielä muillekin kiinnostuneille saitti, jolta löytyy täsmällistä tietoa kasvista ja kuvia marjoista, lehdistä ja kukasta:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rubus/rubucha.html
Hyvis
Euro-Expert
Euro-Expert

Re: Kolikoista

Post by Hyvis »

Hanna wrote:Hei,
täällä tuntuu olevan kaikenlaisia keräilijöitä. Onko jollakin ylimääräisiä eurokolikoita? Kerään niitä itse, ja voisin ostaa niitä nimellisarvolla, jos jollakin on seuraavia:
Luxemburg 2, 5, 10, 20 ja 50 cnt ja 1 ja 2 €
Kreikka 1 ja 2 cnt
Irlanti 1 cnt
Portugali 1 ja 5 cnt ja 1ja 2 €.
Myös harvinaisemmat Monaco, Vatikaani yms. puuttuvat, mutta niitä tuskin kellään on.
laittakaa privat viesti, jos kiinnostaa. :wink:
noo.... kerran se vaan kirpasee kun jonkin tuollaisen harvinaisemman huuto.netistä joltakin rahastajalta tilaa. maksoin 1.80 + 0.65 egee 1-20 snt sarjasta luxemburgilaisia. ja varmaankin 1-2 snt kaikista sarjoista (paitsi monaco ja vatikaani) taitaa olla hankala kerätä ainakaan suomesta.

keräätkö muuten vain tiettyä vuotta, vai keräätkö mitä vuosimallia sattuu? vm. 2002 ja 2003 ovat vissiin aika yleisiä. harvinaisempia 1999 ja 2004, ihan mutu vaan.

noita muita, myös suomen 1 snt kolikon olen saanut euroopassa käydessäni. nuo etelä-eurooppalaiset saa aika hyvin, kun malttaa nyt kesällä katsella tarkkaan. samalla voi myös antaa jollekin eurooppaan menevälle puutelistan. siskolle annoin nürnbergiin, ja se antoi listasta saadut tuliaisina.

muuten, jos menee tuonne eurooppaan, kantsii ottaa vaikka 10 - 50 snt suomalaisia kolikoita; sain nääs kerran saksassa yht 5 € 2*20 snt kolikoista!
Viperazzi
Euro-Master
Euro-Master

Post by Viperazzi »

Kyllä kyllä, suomalaiset eurokolikot ovat arvossaan ulkomailla, jos nyt jaksaa sellaiseen keskittyä lomallaan. Fundamentalilla oli jossain ketjussa lista jossa mainittiin kaikkien kolikoiden painomäärät Suomessa... Viitsisikö joku linkittää siihen, en oikein jaksa kun olen juuri tullut yötöistä. :roll:
Jos jonkun hc-keräilijän kanssa alkaa swappailemaan kolikoita, niin saa varautua siihen että ne kysyy niitä kaikkia kolikoita joita on painettu alle miljoona kappaletta (siis todella vähän!).
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Joo jos joku muistaa missä se on niin vois laittaa tänne.. en lyhyellä etsimisellä löytänyt.. voin toki sen laittaa uudestaankin jossain vaiheessa jos kukaan ei sitä löydä..
Mako
Euro-Expert in Training
Euro-Expert in Training

Post by Mako »

Fundamental wrote:Joo jos joku muistaa missä se on niin vois laittaa tänne.. en lyhyellä etsimisellä löytänyt.
EKP:n sivulta löytämäni tiedot Suomen lyöntimääristä.
Fundamental
Euro-Master
Euro-Master

Post by Fundamental »

Mako wrote:
Fundamental wrote:Joo jos joku muistaa missä se on niin vois laittaa tänne.. en lyhyellä etsimisellä löytänyt.
EKP:n sivulta löytämäni tiedot Suomen lyöntimääristä.
Jeps tuossahan se tieto on :) Kiitoksia Mako :)
tiura
Euro-Master
Euro-Master

Post by tiura »

Itse olen pyrkinyt keräämään kolikoita luonnollisella tavalla, eli en vaihtele enkä ostele, poimin vain ulkomaalaiset talteen kun niitä sattuu käsiin. Minua kiinnostaa tietää kuinka nopeasti kolikot sekoittuvat ja aika hitaalta tuo minusta näyttää.

Mahtoivatko muuten herrat EKP:ssa ottaa huomioon kolikoiden lyöntimääriä suunniteltaessa, että muutama miljoona ihmistä alkaa kerätä vieraita kolikoita pois kierrosta heti oitis euron käyttöönoton jälkeen?
Post Reply

Return to “Keskustelua tästä sivustosta ja eurojen seuraamisesta (Suomi)”